Gezond eten en drinken

cooking-with-coconut-oilVerouderen doen we allemaal. Het is een natuurlijk proces dat het hele leven lang doorgaat. Rond je 50e levensjaar kun je daar wat van gaan merken.

Niet iedereen veroudert  in hetzelfde tempo. Hoe snel je veroudert, is erg afhankelijk van je levensstijl. Daarnaast hebben erfelijke oorzaken, hormonen en ziekten er invloed op.

Gevarieerd eten

Bij het ouder worden neemt de eetlust vaak wat af. Daardoor kan het lastig zijn om genoeg belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Wanneer je minder eet, krijg je ook minder vitamines en mineralen binnen. Dit leidt vaak tot tekorten. Je zou dus vaker volwaardige voeding moeten eten en minder vaak 'lege calorieën'.

Door veel af te wisselen (variëren) in je eten, is de kans het grootst dat je voldoende van alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Let er ook op dat je voldoende vezels eet. Combineer dat altijd met het drinken van voldoende vocht.

Drinken

Bij het ouder worden vermindert ook het dorstgevoel. Terwijl je juist méér moet gaan drinken. Water vervult belangrijke functies in het lichaam. Het dient als bouwstof en houdt het lichaam op temperatuur. Ook zorgt het voor de toevoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen. Vocht zit zowel in eten als in drinken. Het meeste vocht krijg je binnen via drinken.

WIJ levert een bijdrage aan voorlichting over voeding, in samenwerking met anderen, zoals GGD West-Brabant en diëtisten.

Kijk hier het filmpje met diëtiste Astrid Lanslots van Thebe en Carolien Verhoeven van WIJ

Contactinformatie

Vul het aanmeldformulier in.

 Liesbeth Smedinga
 (076) 525 15 00
 liesbethsmedinga@zorgvoorelkaarbreda.nl

 

 

 

Inloggen of Registreren