• Stichting WIJ Fit for Life - Zit Yoga

Anne Boogaard

Anne Boogaard is maatschappelijk werker in Breda Zuid-West. Zij vertelt: “Bij WIJ benaderen we iedereen op een persoonlijke manier. Ik kijk vaak in het eerste gesprek wat er naar boven komt. Mensen komen met een bepaalde vraag. En hebben een eigen oplossing, die wel of niet werkt. En dat geeft stress.
Ik spreek bij de bewoner thuis af. Ik kijk en stel vragen, maar vooral luíster ik. Het liefst praat ik ook meteen met iemands netwerk. Hoe zien zij de situatie.
In dat netwerk kunnen allerlei mensen zitten. Familieleden, buren, mantelzorgers. Maar ook een betrokken organisatie kan hiervan deel uitmaken.

Een paar voorbeelden:
- De verhuurder komt erachter dat iemands huis heel vol staat. Of zelfs vervuild is. Maar de bewoner blijkt het moeilijk te vinden om zelf contact te zoeken met de hulpverlening.
- De verwarmingsmonteur komt voor een reparatie en denkt ‘Oei, hier kan ik mijn werk niet goed doen’. Zijn werkgever meldt dat aan de verhuurder en die gaat ermee aan de slag.
Eerst probeert deze zelf contact met de bewoner te leggen. En als de bewoner dat wil, gaat Anne mee naar dat gesprek.
- Buren ruiken gas bij een oudere, dementerende meneer. Hij was al echt verward. Zijn zus zorgde voor hem, maar kon niet dag en nacht bij hem zijn. Blijkbaar had hij de gaskraan iets te lang open laten staan.
De man zélf wilde eigenlijk niet zo veel met de situatie. Maar zijn zus liep helemaal over van emotie. Anne zegt: “In de laatste situatie werd ik gevraagd om eens mee te gaan. Of ik misschien iets kon doen. Omdat er wel iets moest gebeuren. Want de verhuurder is natuurlijk ook verantwoordelijk voor een veilige buurt.
Dan kan ik zeggen: ‘Goh, wat vervelend’. Maar ook: ‘Hoe kunnen we iets voor u zoeken waar u zich prettig bij voelt?’ Bij deze meneer was het belangrijk om zijn vertrouwen te winnen. Omdat de woningbouw het gasfornuis al wilde afsluiten. Voor deze meneer was dat heel heftig. Hij vond namelijk dat hij het zelf nog wel kon.”
Sommige mensen zijn door dementie verward. De meesten kunnen echter heel goed aangeven wat ze wel en niet willen. Dus ging Anne met hem in gesprek: “Ik zie dat u ook een magnetron heeft. Zou het niet fijn zijn om dáárin uw maaltijden op te warmen?”
Meneer dacht hier samen met een familielid even over na. Daarna spraken zij met Anne de mogelijkheden door. Uiteindelijk stonden ze hier beiden voor open.

E-mail

wij@begintbijjou.nl

 

 

Bellen

(076) 525 15 00

 

maandag tot vrijdag
van 9.00 – 17.00 uur